Operation Red Sea Sebuah Filem Cina Terbaik - Kaki Pawagam

Kaki Wayang Yang Tegar

Operation Red Sea Sebuah Filem Cina Terbaik

Operation Red Sea

Film ini "Operasi Laut Merah" didasarkan pada evakuasi ratusan warga China dan warga negara asing dari pelabuhan selatan Yaman , Aden, selama perang saudara Yaman pada akhir March 2015.


Filem Operation Red Sea ini bermula dengan operasi menyelamatkan kapal kontena China yang di tawan oleh lanun di lautan Somalia. Dalam permulaan cerita ini, aksi  komando laut Chine dengan julukan Jiaolong (“Sea Dragon”) telah berjaya menyelamatkan warga China yang ditawan di kapal kontena tersebut.


Filem Operation Red Sea ini dilakonkan oleh ramai pelakon maka aku tak ingat sangat ler...hehehhe. Setelah berjaya menyelamatkan kapal kargo tersebut maka tugasan lain mereka ialah menyelamatkan  warga Cina di Kedutaan Yaman.

Operasi pertama ini pada mulanya nampak mudah tetapi apabila pengganas Yaman mula menggunkan pengebom berani mati yang dipaksa langgar ke kubu tentera. Operasi mereka mula tergugat, tetapi denagn kecekapan mereka. Mereka berjaya mengeluarkan warga Cina tersebut tetapi banyak nyawa terkorban.


Setelah menyelamatkan warga kedutaan, tugasan berikutnya menyelamatkan warga Cina yang diserang. Sebenarnya warga cina tersebut mengejar organisasi Zaka yang menpunyai serbuk letupan  yang boleh membawa peperangan lebih dahsyat.

Dalam operasi menyelamatkan wanita tersebut, teruk askar ini kena serang. Ramai yang cedera kena bom. Yang aku suka ialah teknolgi dron yang mereka gunakan untuk letupkan kawasan bom pengganas.

Malah aku suka lihat skill penembak tepat Cina ini berlawan dengan penggans Yaman ini. Memang awesome. Kemudian skil kereta kebal komando cin aini lawan dengan 4 kereta kebal dalam ribut pasir pun dahsyat.

Dalam operasi juga kita lihat aksi ngeri tangan komando cina tu tangan terputus ketika melemparkan kembali bom tangan yang dibaling oleh pengganas. Kemudian dalam aksi kejar mengejar, komando cina ini pipinya kena tembak, memang real lihat luka dia tu. senget mulut beb tapi masih boleh melawan lagi.

Banyak lagi aksi menarik. Filem Operation Red Sea iniadalah sebuah filem budget besar dan rating yang aku boleh berikan ialah 4.9/5. Semangat patriotik, semangat tidak mengalah, strategi peperangan dan kasih sayang semuanya ada dalam filem ini.