Maleficent: Mistress of Evil Sinopsis Dan Review - Kaki Pawagam

Kaki Wayang Yang Tegar

Maleficent: Mistress of Evil Sinopsis Dan Review

Maleficent: Mistress of Evil atau Maleficent 2 merupakan sambungan dari filem pertama dimana Maleficent telah menyumpah Aurora tidur selama-lamanya dan akhirnya ia menyayanginya seperti anaknya.

Sambungan kedua ialah Aurora telah dewasa dan menjadi Ratu di Kerajaan Moor iiatu kerajaan pari-pari atau makhluk halus. Dan pada masa Aurora telah dilamar oleh Putera Philips sebuah kerajaan manusia.

Maleficent tidak setuju dengan perkahwinan mereka tetapi beliau terpaksa akur ataa kehendak Aurora. Permulaan cerita bermual apabial Aurora dan Maleficent telah dijemput datang ke makan malam dengan ayah dan bonda Putera Philips.

Emak Prince Philips tidak setuju dengan perkahwinan mereka telah mencucukkan jarum yang pernah mencucuk Auror kepada suaminya menyebabkan suaminya tidur. Lalu Bonda Putera Philip iaitu Queen Ingrith telah menyalahkan Maleficen. Malah Aurora pun menyalahkan ibu angkatnya juga.

 Maleficent telah melarikan diri dan semasa melerikan diri beliau telah ditembak dengan peluru besi oleh  pembantu Queen Ingrith dan tercampak ke laut tetapi telah diselamatkan oleh kaumnya iaitu Fey Dark. Barulah ia ketahui bahawa ia adalah keturunan Phoenix terakhir yang mempunyai kuasa membantu kaumnya.

Manakala Queen Ingrith pula sibuk membuat senjata yang boleh membunuh semua pari-pari dengan bantuan pari-pari yang berpaling tadah. Serbuk itu mampu mengubah pari-pari menjadi bentuk asalnya atau mati.

Itulah inti filem ini hingga akhirnya berlaku peperangan antara pari-pari dan manusia. Apakah yang terjadi?

Filem ini aku kasi rating 4.8/5 sebab mainan perasaan memang amat berkesan dalam filem ini. Angelina Jolie memang aktress terbaik. Boleh menangis melihat kasih sayang Maleficent pada Aurora. kasih sayang yang tidak ditunjukkan tetapi kita tahu ia terlalu sangat menyayangi Aurora. Paling sedih ialah melihat Maleficent mengorbankan dirinya menyelamatkan Aurora dari ditembak oleh anak panah Queen Ingrith. Alamak, Maleficent mati..ia ker?

Selain itu teknik cinemafografi filem ini agak menarik tetapi belum cukup ummmphh. Sebuah filem fantasi atau animasi salah satu yang wajib ialah tekni cinematogtafinya kan.

Filem ini tetap mendapat rating yang baik dari aku kerana lakonan hebat Aurora dan Maleficent.

Maleficent: Mistress of Evil (2019) on IMDb